18 října 2015

O škole


Studium na Aalborg university se mi zdá hodně jiné, než na VŠE a ostatních vysokých školách v ČR, které studují moji známí, proto o tom píšu článek.

Semestr začal už 2. září. Protože je studium založené na týmové práci, první věc, kterou jsme na začátku semestru udělali, bylo rozdělení se do skupin. Tomu předcházel dotazník. Ten jsme vyplňovali ještě v srpnu. Měl myslím kolem 300 otázek a jeho hlavním účelem bylo zjistit náš přístup k práci v týmu, naše vlastnosti, dovednosti, silné stránky a prostor pro zlepšení. Ten dotazník nám s Kač zabral asi 3 hodiny :D Nerada bych si stěžovala, ale bylo to FAKT HROZNÝ! :D Jenže potom nám přišel 20 stránkový PDF dokument s vyhodnocením, grafy, radami atd. Stálo to za to.
Jak se vytvářely týmy?
V týmu je potřeba mít od každého něco, takže podle našich vyhodnocení byly sestaveny týmy tak, aby každý tým byl vyvážený. Celkem nás tu studuje okolo 100. Jsme teď spojeni s lidmi, kteří studují International Marketing (já studuji International Business), protože ty základy jsou stejné, takže se skupiny vytvářely z nás všech celkem. Skupiny jsou tu 5 - 7 členné. Já jsem v 6 členném týmu, jsem tam moc spokojená a skvěle se mi s nimi pracuje. Jsou tam dvě Rumunky, dva Dánové a jedna Bulharka.
Rozdělení do týmů a informace o práci v týmu a přednáškách o ... já nevim o čem to bylo, na mě až moc psychologický :D pojmenovala bych to nějak asi "najděte své já" .. zabralo 2 dny a potom už začaly přednášky.
Rozdělování do skupin

Rozvrh jsme dostali přidělený, nebyla možnost si přidat žádný předmět (kromě jazyku - chodím na němčinu zase) a není pravidelný - není to tak, že každé pondělí je stejný rozvrh atd. jako na českých školách. A za tento semestr mám jen 3 předměty. Jeden předmět - Globalizace a "zmezinárodnění" firem (v AJ Globalization and Internationalization of Companies in a Value Chain Perspective) - za 8 kreditů už mám za sebou. Každý den jsme měli několik přednášek na toto téma a zároveň jsme ve volném čase pracovali na zadaném projektu. Měli jsme rozhodnout, jestli firma má expandovat do Číny nebo Saudské Arábie na základě informací zadaných od vedoucích předmětu - samozřejmě naše rozhodnutí odůvodnit s použitím teorie z přednášek a vypracovat projekt na 9 000 slov. Zabralo to asi měsíc a na konci září byla zkouška. 
Byla jsem doslova zavalena čtením. Učebnice (kterou jsem neměla, protože stála strašně peněz) měla asi 1000 stran, potom jsme měli číst ještě jednu, ta měla 700 a tu jsem měla staženou. No a k tomu jsme na každou další lekci (kterých bylo celkem 14) dostali několik článků o průměrném počtu 20 stran. Moje angličtina nebyla připravena na tolik odborných termínů, takže bylo strašně těžké těm věcem porozumět. Ze začátku jsem se cítila docela beznadějně, ale potom jsem si k tomu jeden víkend sedla a dohnala spoustu věcí - základů a najednou vše začalo dávat větší smysl. Nepřečetla jsem všechny články, ani celou tu učebnici, ale pochytila jsem to nejdůležitější. Ale stále jsem neměla pocit, že tomu rozumím tak, abych to na zkoušce mohla vysvětlovat člověku, který tomu rozumí a který mi to přednáší :D. Takže zase strach. Samozřejmě. 
areál školy

Zkouška probíhá tak, že si každý ze skupiny vypracuje prezentaci. V prezentaci jsme měli představit nějaký nový pohled na vyřešení problému v zadání projektu, odlišný od toho, který jsme uvedli v našem projektu. Bylo to pro mě velmi těžké vybrat si něco jiného, když jsem všemu pořádně nerozuměla, ale nakonec jsem na něco přišla a vypracovala prezentaci. Ta měla trvat maximálně 10 minut a po ní potom měla následovat samotná zkouška týkající se jak látky odpřednášené na přednáškách, tak našeho projektu. Zkouška trvá celkem 30 minut. 
Před prezentací jsem si poprvé v životě odříkávala text nahlas. To jsem nikdy nedělala, protože v češtině jsem byla většinou schopná to nějak okecat, když jsem věděla o čem mluvím. Jenže ta angličtina stále trochu pokulhávala, tak jsem měla strach, abych tam pak moc neblábolila, ještě s tou nervozitou. Nakonec se mi to povedlo skoro tak, jak jsem chtěla a následná zkouška byla taky v pořádku, takže jsem nakonec dostala 10 bodů z maxima 12 - což je B.
timelapse z učení :D 

Bodování zkoušek je tu hodně zvláštní. Bodová škála je
12 - maximum - A
10 - B
7 - C
4 - D
2 - minimum na udělání zkoušky - E 
0
-3 - nechápu :D

Po zkoušce jsem měla asi 5 dní volno vč. víkendu a potom začal další předmět, který mám zrovna teď. Jmenuje se e-business a pojednává (:D :D) o obchodě přes internet, když to hodně zjednoduším (za 7 kreditů) . To mě baví o moc víc a to i ten předchozí předmět mě bavil. :D Líbí se mi, že to je opravdu hodně aktuální téma, je to zaměřeno víc na marketing (který jsem nečekala že by mě někdy mohl bavit) a zase máme zadaný projekt. Tentokrát budeme zpracovávat data z dotazníků, které jsme sami navrhovali. Budeme doporučovat dánskému internetovému obchodu www.med24.dk, kteří zákazníci (segment na trhu) jsou nejvýznamnější a  taky mapovat jejich konkurenci. Protože je v projektu zapojen i ten "kvantitativní výzkum" pojí se s tím náš 3. předmět v tomto semestru - Metody výzkumu v oblasti business (Business research method). A to je utrpení!!!!!!!!!!! O tomhle totiž nemám ani páru, je to teoretické a zdá se mi to strašně složité a odborné, vhodné pro lidi, kteří chtějí dělat výzkumy. To já nechci. Ale prý se to hodí i do praxe. Tak ok. Takže tento předmět tak nějak přežívám a snažím se ho pochopit. Myslim, že největší roli tu zase hraje ten strach. Stále jsem ho neovládla úplně. 

28. října odevzdáváme projekt a 3. listopadu mám zkoušku - z e-businessu. Z metod výzkumu zkouška nebude, protože to, jestli tomu rozumíme bude patrné z našeho projektu.

To není vše. Nakonec ještě budeme muset napsat "semestr project". Za ten dostaneme posledních 15 kreditů. Není k němu už žádný předmět a téma si vybíráme sami. Je pravděpodobné, že přijdu o svoji skupinu, protože tady je hodně volnosti k výběru tématu a nevím, jestli se všichni shodneme na jednom. Já mám na mysli zase a opět nějaké téma s legitimizací marihuany. Do té doby, než o tom začal mluvit jeden z vedoucích předmětu na přednášce mě to ani nenapadlo. Nějak jsem si nebyla jistá, jak se to vztahuje k mezinárodnímu obchodu, ale sám to navrhnul a nakonec, když jsem mu psala e-mail, tak mi odepsal asi za 5 minut s tolika informacemi, že jsem tomu ani nechtěla věřit. Nepřijde mi to normální totiž ze zkušenosti na VŠE (nechci si na ni stěžovat, většinou mě tam výuka bavila, ale přístup ke studentům byl trochu jiný). Napsal mi název celého projektu (Creation and legitimation of new industries: Case of legalization of marihuana in US), poslal mi literaturu k nastudování a další věci. Tak já už teď jen musím sehnat někoho, koho to taky zajímá. Tak uvidíme. To se bude řešit až v listopadu, tak se uvidí. Zkouška k tomuto projektu bude až v lednu a bude to skupinová zkouška, takže na to nebudu sama. Projekt má být samozřejmě delší, je to závislé od počtu lidí ve skupině, pohybuje se to nějak 50 - 75 stran tuším. 

Když teda všechno půjde dobře, tak 3. 11. uzavřu druhý předmět a budu mít 15 kreditů. Potom v listopadu budou další přednášky z metod výzkumu a začne práce na velkém projektu. Ten se má odevzdávat tuším v polovině ledna. 20. prosince jedu do ČR a protože jsou zkoušky až na konci ledna, je dost pravděpodobné, že doma strávím skoro celý měsíc. 
Ještě z období kávových deficitů

Druhý semestr začíná v unoru. O předmětech zatím moc nevím.
Třetí semestr je zajímavý, protože bychom měli vyrazit na stáž do firem. Musíme si tu stáž sehnat sami, ale škola nám s tím prý pomůže. Více informací se dozvím v listopadu. Na stáž můžeme jít do jakékoliv firmy chceme, kdekoliv na světě chceme a najdeme. Komu se nepodaří si sehnat stáž/nebo na ni nechce jít/ může jet buď na erasmus a nebo zůstat ve škole a dělat výzkum. Moje noční můra je, že se vše pokazí a budu dělat výzkum :D Ale to bych musela něco vážně hodně zkazit, takže "při nejhorším" pojedu na erasmus. Jak na stáž, tak na Erasmus mě láká buď Kodaň, Německo, Nizozemsko, Švédsko, Belgie a možná i Budapešť. To jsou top nápady, ale nepohrdnu žádnou zajímavou nabídkou. Pamatuju si totiž, jak jsem v prváku na střední jela do Holandska na výměnný pobyt s tím, že se naučím anglicky, poletím poprvé letadlem, vypadnu na týden ze školy a bude to stát tuším jen 1000 Kč, protože nám to platil jihomoravský kraj. Nakonec se z té země stala moje nejoblíbenější země. Takže kdo ví?
Moje oblíbená budova školy, ve které jsme zatím ještě neměli žádnou přednášku. 

No a čtvrtý semestr je věnovaný magisterské práci. Takže to bude jeden velký výzkum. Už teď se těším. :D

Nenapadá mě už nic víc co ke škole napsat. Samozřejmě je moderně vybavená a krásná. Je to jedno velké bludiště, protože není jen v 1 budově, ale spíš v areálu několika desítek budov, kde každá má svoji adresu a i uvnitř některých těch budov je to jako bludiště. V celém areálu se dokonce nachází jedno jezero a protéká jím i říčka.. 
Protože se opravdu rozkládá na velké ploše, je tam hned několik míst kam můžete jít na jídlo. Vaří tu opravdu vynikajícně (haha). Na výběr je toho spousta, buď je možnost si namíchat vlastní zeleninový salát - to se pak platí na váhu, nebo je každý den jedno jídlo "z pánve" většinou nějaké asijské a pak třeba jednou byly hamburgery nebo ty masové kuličky s omáčkou a tak. Pak panini a další sendviče a nebo už namíchané zeleninové saláty. Dokud jsme neměly kuchyni, tak jsem tam obědvala pokaždé, když jsem byla ve škole. Ale oproti domácímu vaření to vychází asi dvojnásobně dráž, no a dokud nemám práci, tak šetřím kde se dá. Navíc mě baví si vařit vlastní jídla, ale tak dobrý hambáč umí jen ségra, takže to musím počkat do Česka a nebo na výplatu :D 
jeden z mých obědů z menzy

I snídaně podávají. Ale ty jsem nikdy nezkoušela.

Kdyby vás třeba napadly nějaký otázky, tak se zkuste zeptat, protože už nevím, co jiného ke škole napsat. 

Related Articles

0 komentářů:

Okomentovat

© LZ. Používá technologii služby Blogger.

Oblíbené